Domenowy rok 2008 w .PL

W ciągu 2008 roku na naszej rodzimej scenie domenowej wiele się wydarzyło. Chcemy w skrócie podsumować co działo się w domenowym świecie z końcówką .PL.

Czekanie na pierwszy i… drugi milion

Już na samym początku roku, w połowie stycznia, rejestr polskiej domeny krajowej przekroczył liczbę 800 tys. zarejestrowanych nazw, a kilka dni później jeden z dwóch największych rejestratorów domen .PL, Home.pl poinformował, że obsługuje 200 tys. nazw z końcówką .PL.

Rok zaczął się zatem obiecująco, z niecierpliwością wyczekiwaliśmy wiosny i milionowej polskiej domeny.
Chwila ta nastąpiła 6 maja 2008 roku a milionową domeną .PL została domena galeria.radom.pl.

Na koniec roku mamy prawie 1 400 000 nazw domen zarejestrowanych w strefie .PL i jeżeli tempo rejestracji i procent odnowień nie spadnie to na początku 2010 roku będziemy mogli cieszyć się drugim milionem polskich domen.

Obecnie polski rejestr plasuje się na 6. miejscu w Europie, pod względem liczby zarejestrowanych domen. Dokładnie 30 listopada br. wyprzedziliśmy Francję (.FR), a wcześniej, w październiku Szwajcarię (.CH) oraz Hiszpanię (.ES).

Domenowe konferencje: pobudzanie rynku + edukacja + obiecujące transakcje = dobry trend

Secondarymarket.pl

25 stycznia w Warszawie NASK pozytywnie wszystkich zaskoczył, organizując pierwszą w Polsce międzynarodową konferencję, która poświęcona była wtórnemu rynkowi domen, pod nazwą “Domain Names Secondary Market in Poland“.
Uczestnikami konferencji oprócz “polskich” rejestratorów byli przedstawiciele europejskich rejestrów ccTLD (EURid – rejestr domen .EU, NIC.AT – rejestr domen austriackich, NIC.SE – rejestr domen szwedzkich) i największych firm związanych z branżą domen, takich jak EuroDNS, VeriSign, Namedrive LLC, SEDO i inni. Łącznie w konferencji udział wzięło ponad 150 uczestników.

Bardzo ciekawą, a zarazem często pomijaną na innych konferencjach kwestią było bezpieczeństwo, któremu została poświęcona w całości 3 sesja konferencji.

W zgodnej opini prelegentów i uczestników konferencja była bardzo udana, a jej skutki (w postaci obniżenia ceny opcji na domenę, następnie przywrócenia usługi WHOIS na porcie 43 i publikacji listy domen usuniętych) były widocznym bodźcem pobudzającym jeszcze bardziej rynek domen .PL.

Wszystkie prezentacje i materiały z konferencji dostępne są na stronie www.secondarymarket.pl.

Meetdomainers.pl

3 października, tym razem w Krakowie, odbyła się kolejna konferencja związana z rynkiem domen. Ściśle rzecz biorąc nie była to zwykła konferencja ale “Pierwsze w Polsce Spotkanie Właścicieli Domen Internetowych ? MeetDomainers“.

Ideą, która przyświecała organizatorom spotkania było stworzenie warunków dla nawiązania kontaktów biznesowych; impreza była zatem skierowana nie tylko do przedstawicieli firm z branży, których notabene nie zabrakło, ale przede wszystkim do domeniarzy i inwestorów, czego dowodem była pierwsza w Polsce aukcja domen na żywo przeprowadzona podczas MeetDomainers.

W spotkaniu wzięło udział ponad 80 osób, w tym najwięksi i najbardziej doświadczeni właściciele domen w Polsce: Theo Góral, Robert Tofil i Bartłomiej Usydus.

W kuluarach spotkania zawiązało się stowarzyszenie posiadaczy domen, które po swoim prawnym ukonstytuowaniu, do którego – miejmy nadzieję – dojdzie już na początku 2009 roku, weźmie na swoje barki kilka ważnych i trudnych zadań. Jak zapewniali założyciele, stowarzyszenie ma zająć się:

  • edukacją medialną, aby domeniarze nie byli postrzegani jak hochsztaplerzy, a zjawisko domainingu zostało prawidłowo klasyfikowane i dostrzeżone jak jeden z wielu sposobów zarabiania pieniędzy w Internecie,
  • ws?ółpracą z sądami arbitrażowymi i służenie im fachową opinią,
  • nade wszystko jednak ochroną prawną domeniarzy.

Zwieńczeniem spotkania MeetDomainers, którego pomysł kiełkował na forum DI.PL, a w życie wdrożył Daniel Dryzek i Agnieszka Jankowska była aukcja domen na żywo, podczas której licytować można było nie tylko bezpośrednio, ale też on-line przez platformę aukcyjną aftermarket.pl.

Podsumowując, na aukcji sprzedano 23 z 34 wystawionych nazw domen, za łączną kwotę 223 900 zł, a najdroższymi domenami okazały się: adwokaci.pl (70 tys. zł), aparaty.pl (42 tys. zł) i fotografie.pl (26 tys. zł).

Przyszłość to…

“FUTURE BUSINESS TRENDS IN DOMAIN INDUSTRY”

16 Kwietnia 2009 roku NASK organizuje kolejną branżową konferencję. Będzie to kontynuacja “Secondary Market” z naciskiem na biznesowe aspekty wszystkiego co związane z domenami.

Czy będziemy też świadkami kontynuacji MeetDomainers w 2009 roku to się okaże, miejmy nadzieję, że domeniarze będą chcieli, by podobne spotkania stały się cykliczne.

NASK – coraz bardziej transparentny operator

Nasz rejestr krajowy starał się systematycznie wprowadzać udogodnienia nie tylko dla domeniarzy. Dzięki często publikowanym statystykom oraz raportom kwartalnym wszyscy mogliśmy się przekonać jak rośnie rynek domen .PL.

Warto zaznaczyć, że NASK angażował się też, jak przystało na jednostkę badawczo-rozwojową, w rozwiązywanie problemów związanych z bezpieczeństwem DNS, publikując m.in. raport dotyczący luki w systemie DNS pt. “Analiza problemu DNS cache poisoning“.

Poniżej subiektywne zestawienie najważniejszych działań, jakie w tym roku podjął NASK:

  • 25.01 – konferencja Domain Names Secondary Market in Poland
  • 01.02 – obniżenie ceny opcji na domene z 150 zł do 30 zł
  • 17.03 – przywrócenie usługi WHOIS na porcie 43 (ze względów bezpieczeństwa brak informacji o abonencie domeny)
  • 16.05 – listy domen usuniętych z DNS (po każdym pełnym eksporcie stref)
  • 23.07 – publikacja listy top 100 najczęściej odpytywanych nieistniejących w DNS nazw domen .PL
  • 31.07 – opracowanie analizy bezpieczeństwa “Analiza problemu DNS cache poisoning”
  • 22.09 – ogłoszenie cennika na 2009 rok
  • 20.10 – Pierwszy raport kwartalny dotyczący rynku domen w Polsce

NASK we wrześniu 2008 roku opublikował cennik, który będzie obowiązywał przez cały 2009 rok, dzięki czemu rejestratorzy mieli wystarczająco wiele czasu, aby zbudować swoją strategię na bieżący rok. Zobaczymy teraz, jak poradzą sobie oni z problemem przedłużania domen, które masowo były rejestrowane w 2008 roku za przysłowiową złotówkę w różnego rodzaju promocjach (NASK oferował swoim partnerom duże upusty na rejestrację domen).

Domeny .PL na rynku wtórnym

Po sukcesie jaki odniósł serwis dropped.pl, za pośrednictwem którego można “łapać” domeny usuwane z rejestru .PL, a później wystawiać je na aukcji lub parkować, powstało w 2008 roku kilka nowych serwisów oferujących usługi dla domeniarzy, takich jak złapane.pl czy exdomeny.pl.

Trudno ocenić jest skuteczność łapania domen przez każdą z wymienionych firm, polecamy zatem każdemu domeniarzowi, aby na własną rękę spróbował w każdej z nich przechwycić upatrzoną przez siebie wcześniej domenę.

W przyszłym roku z pewnością pojawi się kilka nowych serwisów oferujących podobną funkcjonalność, być może będą oferowały usługi zbliżone do lidera rynku – dropped.pl. Serwis ten pod koniec 2008 roku wprowadził dla swoich klientów możliwość parkowania domen bezpośrednio z poziomu panelu użytkownika, dzięki integracji tej usługi z firmą Namedrive.

Powstało też wiele serwisów należących bezpośrednio do właścicieli domen, którzy publikują swoje portfolio domen i w ten bezpośredni sposób chcą dotrzeć do potencjalnych klientów. Rok 2008 zaowocował również powstaniem kilku nowych oraz rozwojem już istniejących serwisów i blogów związanych z rynkiem domen takich jak, danieldryzek.pl, bartosiewicz.pl, dnz.pl czy mapadomen.pl.

Jeśli chodzi o wartość naszej krajowej domeny, to mamy czym się pochwalić, np. wartość domen trzyliterowych sprzedanych na publicznych aukcjach wzrosła średnio z 270 zł do 530 zł, a należy wspomnieć, że są to w większości transakcje dokonywane między domeniarzami, a klient końcowy często jest w stanie zapłacić za taką domenę kilkakrotnie lub kilkadziesiąt razy więcej.

Więcej o wartości domen 3 literowych można dowiedzieć się we wpisie Adama Szczypiorskiego na domainnews.pl

We wrześniu padła rekordowa suma za jaką została sprzedana nazwa domeny .PL – domain.pl. Domena została sprzedana za 45 000 USD. Druga największa transakcja, która została przeprowadzona za pośrednictwem Sedo.com opiewała na ponad 34 000 USD a, kupujący – firma Agora S.A. zapłaciła taką sumę za domenę deser.pl. Trzecią co do wartości publiczną transakcją była sprzedaż domeny adwokaci.pl za 70 000 zł (23 800 USD) na aukcji MeetDomainers.

Miejmy nadzieje, ze w 2009 roku dojdzie do transakcji z domeną .PL w roli głównej, która opiewać będzie na kwotę z sześcioma zerami na końcu.

Dwie łyżki dziegciu

Jedyne dwie rzeczy w 2008 roku, które były mówiąc delikatnie – niezbyt trafne:

  • niepotrzebne zamieszanie, jakie miało miejsce przy okazji próby sprzedaży domeny gmail.pl (zresztą próby nieudanej)
  • Nie do końca przemyślana promocja na rejestrację domen u jednego z Registrarów, którego porwał chyba zbytni optymizm, a skończyło się na problemach technicznych i pretensjach abonentów.

Nie narzekajmy jednak, rok 2008 należy ocenić jako bardzo udany dla całej branży domenowej, ze względu na dynamikę wzrostu liczby krajowych domen, politykę rejestru .PL, dwóch ciekawych i co najważniejsze rodzimych konferencji oraz wzrostu wartości samych domen, dzięki którym magia nazw przyciąga coraz więcej osób myślących o zrobieniu dobrego biznesu w domenowej krainie .PL.

Rafał Galiński

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.