Rezerwacje ponad 2 mln domen przyczyną problemów Rejestru .pl

Wczoraj operator domeny .pl NASK miał problemy z działaniem systemu Registry. Tym samym możliwość wykonywania operacji na domenach (przedłużanie, zmiany delegacji itd..) były niemożliwe. Jak się okazało przyczyną było działanie jednego z Partnerów NASK (Rejestratora), który dokonał rezerwacji ponad 2 milionów domen .pl!! Przypomnijmy, że obecnie zarejestrowanych jest ponad 2 miliony 400 tysięcy domen .pl.

Rezerwacja domeny polega na  zablokowaniu nazwy domeny na okres 14 dni, domena nie jest w tym okresie zarejestrowana (nie istnieje w DNS). Kiedy rejestrator (abonent) zdecyduje się na rejestrację domeny wtedy dopiero domena zostaje zarejestrowana (zmienia stan z Reserved na Registered).  Jeżeli w przeciągu 14 dni domena nie zostanie zarejestrowana, po kolejnych 5 dniach (stan Book Blocked) wraca do wolnej puli.  Taki mechanizm to pewna zaszłość historyczna, kiedy nie były jeszcze tak popularne i dostępne płatności online i musieliśmy biegać z każdym przelewem na pocztę lub do banku. Taki model niestety stwarza też możliwość blokowania nazwy domeny poprzez ciągłą jej rezerwację.

Obecnie większość rejestrów TLD i ccTLD nie stosuje takiego procesu przy rejestracji. Domena jest rejestrowana, bezpośrednio po opłaceniu usługi on-line i nie możliwości jej zarezerwowania.

Dla dociekliwych, poniżej dokładny cykl życia domeny .pl

Stany domen .pl

 

Treść komunikatu NASK w związku z niedostępnością:

“Informujemy, że degradacja parametrów naszego systemu Registry oraz jego niedostępność w dniu 1 lutego 2013 zostały spowodowane przez masowe rezerwacje nazw w domenie .pl dokonane przez kilku naszych Partnerów. 

Przeprowadzone rezerwacje, w liczbie ponad 2,3 mln, doprowadziły do dwukrotnego wzrostu Rejestru .pl. Mimo podjętych działań naprawczych, skutki będą odczuwalne dla wszystkich Partnerów NASK przez co najmniej 2 tygodnie.

Przepraszamy za niedogodności, zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby przywrócić poprawne działanie systemu.

Prosimy Państwa o stosowanie procesu rezerwacji nazw domeny .pl zgodnie z zasadami Porozumienia Partnerskiego. Celem rezerwacji powinno być umożliwienie i zapewnienie Oferentowi skutecznej rejestracji zarezerwowanych nazw domen .pl.”

Aktualizacja: NASK podał czas awarii: “01-02-2013 07:31:00 – 12:17:00 / Całkowita niedostępność systemu Registry: 286 min.”

4 Comments

    • Rafał Galiński

      Suma tych rezerwacji jest faktycznie ogromna. Nie mam pojęcia, dlaczego rejestrator wykonał taką akcję, być może był to duży błąd w aplikacji do NASK EPP registrara lub właśnie działanie celowe. Sama rezerwacja technicznie nic nie daje, oprócz tego że przez 2 tygodnie tylko ten registrar, który założył “booka” może ją zarejestrować, tylko jak przyciągnąć klientów?
      Nie wiem też jak dokładnie się to ma do porozumienia Partnerskiego z NASK.
      Przy tam długim czasie niedziałania Rejestru takie działanie Partnera można by nawet podciągnąć pod atak, dobrze by było gdyby NASK w swoim kolejnym raporcie opisał nieco szerzej sprawę:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *