Wczoraj operator domeny .pl NASK miał problemy z działaniem systemu Registry. Tym samym możliwość wykonywania operacji na domenach (przedłużanie, zmiany delegacji itd..) były niemożliwe. Jak się okazało przyczyną było działanie jednego z Partnerów NASK (Rejestratora), który dokonał rezerwacji ponad 2 milionów domen .pl!! Przypomnijmy, że obecnie zarejestrowanych jest ponad 2 miliony 400 tysięcy domen .pl.
Rezerwacja domeny polega na zablokowaniu nazwy domeny na okres 14 dni, domena nie jest w tym okresie zarejestrowana (nie istnieje w DNS). Kiedy rejestrator (abonent) zdecyduje się na rejestrację domeny wtedy dopiero domena zostaje zarejestrowana (zmienia stan z Reserved na Registered). Jeżeli w przeciągu 14 dni domena nie zostanie zarejestrowana, po kolejnych 5 dniach (stan Book Blocked) wraca do wolnej puli. Taki mechanizm to pewna zaszłość historyczna, kiedy nie były jeszcze tak popularne i dostępne płatności online i musieliśmy biegać z każdym przelewem na pocztę lub do banku. Taki model niestety stwarza też możliwość blokowania nazwy domeny poprzez ciągłą jej rezerwację.
Obecnie większość rejestrów TLD i ccTLD nie stosuje takiego procesu przy rejestracji. Domena jest rejestrowana, bezpośrednio po opłaceniu usługi on-line i nie możliwości jej zarezerwowania.
Dla dociekliwych, poniżej dokładny cykl życia domeny .pl
Treść komunikatu NASK w związku z niedostępnością:
“Informujemy, że degradacja parametrów naszego systemu Registry oraz jego niedostępność w dniu 1 lutego 2013 zostały spowodowane przez masowe rezerwacje nazw w domenie .pl dokonane przez kilku naszych Partnerów.
Przeprowadzone rezerwacje, w liczbie ponad 2,3 mln, doprowadziły do dwukrotnego wzrostu Rejestru .pl. Mimo podjętych działań naprawczych, skutki będą odczuwalne dla wszystkich Partnerów NASK przez co najmniej 2 tygodnie.
Przepraszamy za niedogodności, zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby przywrócić poprawne działanie systemu.
Prosimy Państwa o stosowanie procesu rezerwacji nazw domeny .pl zgodnie z zasadami Porozumienia Partnerskiego. Celem rezerwacji powinno być umożliwienie i zapewnienie Oferentowi skutecznej rejestracji zarezerwowanych nazw domen .pl.”
Aktualizacja: NASK podał czas awarii: “01-02-2013 07:31:00 – 12:17:00 / Całkowita niedostępność systemu Registry: 286 min.”
Dzięki za wyjaśnienie 🙂
Dziwna sprawa. Wygląda na działanie celowe, tylko co było do ugrania? Jakieś pomysły Rafał?
Suma tych rezerwacji jest faktycznie ogromna. Nie mam pojęcia, dlaczego rejestrator wykonał taką akcję, być może był to duży błąd w aplikacji do NASK EPP registrara lub właśnie działanie celowe. Sama rezerwacja technicznie nic nie daje, oprócz tego że przez 2 tygodnie tylko ten registrar, który założył “booka” może ją zarejestrować, tylko jak przyciągnąć klientów?
Nie wiem też jak dokładnie się to ma do porozumienia Partnerskiego z NASK.
Przy tam długim czasie niedziałania Rejestru takie działanie Partnera można by nawet podciągnąć pod atak, dobrze by było gdyby NASK w swoim kolejnym raporcie opisał nieco szerzej sprawę:)
Patrząc na oficjalne stanowisko to ja bym się po NASK dużej wylewności nie spodziewał 😉 IMHO jakiś atak był chyba, pokazanie pazurków.